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Routing Requirements in Matrix Production Systems

  1. M.Sc. Florian Ried Technische Universität München, fml - Lehrstuhl für Fördertechnik Materialfluss Logistik
  2. B.Sc. Veronika Oefinger Technische Universität München, fml - Lehrstuhl für Fördertechnik Materialfluss Logistik
  3. B.Sc. Alexander Henß Technische Universität München, fml - Lehrstuhl für Fördertechnik Materialfluss Logistik
  4. Prof. Dr.-Ing. Johannes Fottner Technische Universität München, fml - Lehrstuhl für Fördertechnik Materialfluss Logistik

Abstracts

Flexible manufacturing systems like Matrix Production Systems are enabling companies to manufacture mass customized products demanded by customers. Consequently, they require a highly productive and flexible transport system, as products do not follow a fixed route through production. Autonomous Mobile Robots, being able to navigate freely within the shop floor, present a promising technical solution meeting these requirements. This is especially true, if they are able to transport multiple loads at once. However, the fact that every process module is simultaneously a source and a sink of transport demands introduces a variant of the Vehicle Routing Problem that has not yet appeared in intralogistics, called Pickup and Delivery Problem (PDP). This contribution investigates how to adapt the PDP to represent the particular requirements of intralogistics, forming the foundation for developing efficient control strategies.

Flexible Produktionssysteme wie die Matrixproduktion ermöglichen es Unternehmen, vom Markt nachgefragte kundenindividuelle Produkte herzustellen. Um den hohen Anforderungen dieser Systeme an die Materialbereitstellung gerecht zu werden, ist eine leistungsfähige Produktionsversorgung erforderlich. Dies kann z. B. durch autonome mobile Roboter erfolgen, insbesondere, wenn diese mehrere Ladeeinheiten parallel transportieren können. Dadurch, dass die einzelnen Module einer Matrixproduktion gleichzeitig Quellen und Senken für Transportaufträge darstellen, muss in der Tourenplanung der Transportressourcen das in der Intralogistik bislang kaum aufgetretene Pickup and Delivery Problem (PDP) gelöst werden. Dieser Beitrag stellt eine Formulierung des PDP unter Berücksichtigung der Anforderungen der Matrixproduktion vor, auf deren Basis effiziente Steuerungsstrategien entwickelt werden können.

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