You are here: Home Proceedings
Document Actions

Proceedings

Integratives Konzept für ein Flurförderzeug-Hubgerüst mit elektrischen Antrieben

Integrative concept for a lift mast of industrial trucks with electric drives

  1. Dipl.-Ing. Tobias Müller Professur für Technische Logistik, Technische Universität Dresden
  2. Prof. Dr.-Ing. habil. Thorsten Schmidt Professur für Technische Logistik, Technische Universität Dresden

Abstracts

Im Rahmen eines vorwettbewerblichen Forschungsvorhabens wird ein Konzept für ein Flurförderzeug-Hubgerüst erarbeitet, das nur aus wenigen Verschleißteilen besteht und ausschließlich mit elektrischen Komponenten angetrieben wird. Im Senkbetrieb soll eine Energierückgewinnung stattfinden. Hierfür ist eine neue Herangehensweise in der Gestaltung der Hubgerüstprofile erforderlich. Das Hubgerüst soll rein elektrisch betrieben werden, möglichst wenige Bauteile sowie eine kompakte Bauform aufweisen. Weiterhin soll es einen teleskopierbaren Hub von ca. zwei Metern mit einer Tonne Nutzmasse realisieren können. Aus dem Konzept geht eine Vorzugsvariante hervor, die in einem Simulationsmodell dargestellt ist und mit der eine theoretische Energiebetrachtung durchgeführt wird.

As part of a precompetitive research project, a concept for an industrial truck lift mast is being developed that consists of only a few wear parts and is powered exclusively by electrical components. An energy recovery takes place in the lowering mode. This requires a new approach in the design of lift frame profiles. The lift mast should be operated purely electrically, consist of few components and have a compact design. Furthermore, it should be able to produce a telescopic stroke of approx. two metres with a payload of one tonne. A preferred variant resulted from different concepts, which is shown in a simulation model and which is used for a theoretical energy analysis.

Keywords

Fulltext

License

Any party may pass on this Work by electronic means and make it available for download under the terms and conditions of the free Digital Peer Publishing License. The text of the license may be accessed and retrieved at http://www.dipp.nrw.de/lizenzen/dppl/fdppl/f-DPPL_v1_de_11-2004.html.

Number of citations

Visit Google Scholar to find out, how often this paper is cited.