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Anwendungsszenario des Internet der Dinge am Beispiel von Tragrollenheißläufern bei Gurtförderanlagen

Application scenario of the Internet of Things at the example of overheated roller in belt conveyors

  1. Dipl.-Ing. Christian Richter Lehrstuhl für Förder- und Materialflusstechnik, Fakultät Maschinenbau, Institut für Logistik und Materialflusstechnik Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
  2. Dipl.-Inf. Karl Fessel Lehrstuhl für Förder- und Materialflusstechnik, Fakultät Maschinenbau, Institut für Logistik und Materialflusstechnik Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
  3. Prof. Dr.-Ing. André Katterfeld Lehrstuhl für Förder- und Materialflusstechnik, Fakultät Maschinenbau, Institut für Logistik und Materialflusstechnik Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
  4. M.Sc. Yevgeniy Chumachenko Artur Küpper GmbH & Co. KG, Bottrop

Abstracts

Die Überwachung von Tragrollenheißläufern ist, insbesondere bei langen Gurtförderanlagen in unwegsamen Gelände, eine große Herausforderung. Durch die Entwicklung neuer, energiesparender Übertragungsmethoden im Kontext von Industrie 4.0 ist eine automatische, funkbasierte Überwachung der Temperatur jedes einzelnen Tragrollenlagers möglich. Die Tragrolle wird so Teil des Internet der Dinge. Im Beitrag erfolgt eine Einordnung des entwickelten Überwachungssystems in den Kontext des Internet der Dinge. Es wird die Anwendung des LoRa WAN Standards zur energiesparenden Datenübermittlung über lange Strecken am Beispiel von Gurtförderanlagen vorgestellt. Die Notwendigkeit sicherer Übertragungsverfahren wird diskutiert und eine Lösung aufgezeigt. Weiterhin wird das neu entwickelte Datenanalyseverfahren erläutert.

The identification of damaged bearings in idlers of belt conveyors is one important aspect to prevent belt fires. The monitoring of the idlers condition is a challenging task due to the number of idlers and the difficult environmental conditions in industrial and mining operation. However, the increasing degree of digitalisation as well as the trend of decreasing prices for sensors and new data transfer technologies improve the conditions for the realisation of this task. Although several solutions for the idler condition monitoring have been developed and published, there is no solution which is widely used in belt conveyor plants. One reason for this situation are the costs which are connected with the condition monitoring for a large number of idlers. Hence, a new low-cost solution for the identification of damaged idler bearings was developed by the German idler manufacturer Artur Küpper GmbH & Co. KG and the Chair of Material Handling at the University of Magdeburg. The concept is based on the collective analysis of the idlers bearing temperature and uses long range but low energy wireless technology to transmit data. The paper will give an overview about the design of the sensing idler technology as well as about the challenges in developing a robust sensor network for large-scale conveyor systems using Long Range Wide Area Network (LoRa WAN) techniques. Furthermore, the application of the analysis method is presented.

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