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Automated load securing system for cargo vans

Automatisiertes Ladungssicherungssystem für Kleintransporter

  1. Dipl.-Ing. Andreas Fink Institute of Materials Handling, Conveying and Plastics Engineering (IFK), Technische Universität Chemnitz
  2. Dr.-Ing. Jörg Hübler Institute of Materials Handling, Conveying and Plastics Engineering (IFK), Technische Universität Chemnitz
  3. Prof. Dr.-Ing. Klaus Nendel Institute of Materials Handling, Conveying and Plastics Engineering (IFK), Technische Universität Chemnitz
  4. Dipl.-Ing. Frank Weigand Saxony Textile Research Institute (STFI)
  5. Dipl.-Ing. Martin Braun Saxony Textile Research Institute (STFI)

Abstracts

The use of lashing means, for example load securing straps or nets, is often time-consuming, especially for courier, express and parcel-services (CEP) using a lot stops. The following article describes the development of an automated load securing system with a three-dimensional-preformed net. Mainly two components interact in this system. On the one hand, an anti-skid system is integrated, which uses the advantages of a low-friction surface for loading and the anti-slip properties of an adhesive coating for the transport. On the other hand, a flexibly adaptive net consisting of high-performance synthetic fibers and integrated shorteners lash different sized transport units. Especially, the automatic lashing should increase the acceptance of the drivers for the new load securing system.

BBesonders für Kurier-Express-Paket-Dienste (KEP) mit vielen Haltepunkten sind verfügbare Mittel zur Ladungssicherung, wie z.B. Sicherungsnetze oder Sicherheitsgurte viel zu zeitaufwendig in der Anwendung. Im vorliegenden Artikel wird die Entwicklung eines automatisierten Ladungssicherungssystems mit dreidimensionalem vorgeformten Sicherungsnetz vorgestellt. Für die Ladungssicherung wirken zwei Kernkomponenten zusammen. Zum einen ist ein Antirutschsystem integriert, welches die Vorteile einer reibarmen Oberfläche zum Beladen und die rutschhemmende Wirkung eines haftenden Belags beim Transport ausnutzt. Zum anderen werden unterschiedlich große Transporteinheiten durch ein sich flexibel anpassendes Netz überspannt, welches aus hochfestem Material, mit integrierten Netzverkürzern besteht. Die automatische Bedienbarkeit soll vor allem bei den Fahrern die Akzeptanz für das Ladungssicherungssystem erhöhen.

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