SEMT - Sensorische Erkennung der Materialart und Erfassung der Trennflächen
DOI 10.2195/LJ_Not_Ref_Overmeyer_042007
urn:nbn:de:0009-12-8326
ISSN 1860-5923
Zusammenfassung
Das Ziel des Projektes SEMT ist die Unterstützung der qualitätsrelevanten Gewinnung durch Erkennung der Materialarten und der dazwischen liegenden Trennfläche (Schichtgrenze) während des Grabvorganges als Geräteführerhilfe und zur Verfeinerung zukünftiger Tagebaumodelle. Die in Echtzeit erfolgende Erkennung des anstehenden Materials, der Trennflächen und die während des Grabvorgangs erfolgende Vorauserkundung in die Tiefe bilden die Basis für weitere Automatisierungsvorhaben und Prozessoptimierungen in der gesamten Abbaukette von Gewinnung, Transport, Lagerung und Verkippung. Zur Auswahl einer geeigneten Sensorik wurde eine Vorstudie mit anschließender Wertung in Bezug auf die Leistungsanforderungen und Einsatzbedingungen am Schaufelradbagger durchgeführt. Die aus dieser Studie als theoretisch geeignet erscheinenden Sensoriken Georadar und Geoelektrik mussten in Feldversuchen ihre praktische Eignung für SEMT nachweisen. Dieser Bericht gibt eine Übersicht über die durchgeführten Feldversuche mit den dazugehörigen Ergebnissen und einen Ausblick auf die mögliche Integration der Sensoriken am Schaufelradbagger.
Abstract
The efficiency of continuous mining technologies depends to a large degree on a flawless and synchronous operation of the complete process chain. From certain points, a further optimization of this operation can only be achieved by gathering additional information about the input parameter. The earlier and more exact the description of the input parameter, the greater the effectiveness of the entire process chain. The objective of the SIMT project is to support quality-relevant mining by the identification of the material types and the interface (layer border) lying between them during the mining process as an operator’s aid, and for the refinement of future open mining models. The identification of the in-situ materials, interfaces in real-time, and the exploratory subsurface investigations which occur during the mining operation, form the basis for further automation projects and process optimisation in the entire mining chain of excavation, transport, storage and dumping. In order to select a suitable sensor technology a preliminary study was carried out with subsequent evaluation with regard to performance requirements and operating conditions of the bucket wheel excavator. Ground penetrating radar and geo electric, which, in theory, seemed suitable sensor technologies as a result of this study, had to prove their practical suitability for SIMT in field tests. In principle, two possibilities exist for the integration of the sensor technology. It can be integrated next to the bucket wheel or in the bucket wheel itself. For the ground penetrating radar both variants are possible since direct contact with the material is not necessary. The inducting and measuring electrodes of geo electric, however, must be integrated in the bucket, because direct contact with the in situ material is necessary. This paper gives an overview of the field tests carried out, with the corresponding results, and the future prospects of the possible integration of the sensor technologies on the bucket wheel excavator.
Lizenz ¶
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Empfohlene Zitierweise ¶
Overmeyer L, Kesting M (2007). SEMT - Sensorische Erkennung der Materialart und Erfassung der Trennflächen. Logistics Journal : nicht-referierte Veröffentlichungen, Vol. 2007. (urn:nbn:de:0009-12-8326)
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